ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

50 sposobów, by zaoszczędzić czas i robić lepsze zdjęcia

2014-02-17
4 komentarzy
1
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
50 sposobów, by zaoszczędzić czas i robić lepsze zdjęcia
Nie traćcie ani chwili! Oto 50 wskazówek, które pomogą Wam zaoszczędzić czas i wyciągnąć z aparatu jeszcze więcej!

Technika i kadrowanie

21 Korzystaj z podglądu. Obszar, który jest wyraźny na zdjęciu, określany jest jako płaszczyzna ostrości. Niestety czasami trudno go oszacować, szczególnie jeżeli korzysta się z obiektywów typu zoom. Z pomocą przychodzi wtedy przycisk Podglądu głębi ostrości. Przymyka on przysłonę do pożądanej wielkości i pokazuje, jak w zdjęciu kształtować się będzie głębia ostrości. Podglądając scenę przez wizjer przy małym otworze przysłony, zauważycie, że obraz będzie dosyć ciemny, ale odrobina praktyki pozwoli Wam dostrzec to, co dzieje się ze sceną. Pamiętajcie jednak, że podgląd ten możecie także aktywować w trybie Live View, co może Wam ułatwić nieco pracę.


Odpowiednia głębia ostrości w zdjęciach makro jest bardzo istotna
Odpowiednia głębia ostrości w zdjęciach makro jest bardzo istotna

22 Długie czasy bez statywu. Statyw nie zawsze jest niezbędny. Nowoczesne systemy stabilizacji obrazu umożliwiają fotografowanie z dłuższymi czasami bez obawy o poruszenie. Jeżeli w czasie fotografowania znajdziecie jakiś murek, płot czy drzewo, możecie śmiało wykorzystać je jako dodatkowy system stabilizacji, o który się oprzecie i zminimalizujecie jakiekolwiek ryzyko poruszenia. Dzięki temu bez statywu będziecie mogli fotografować z czasami nawet 1/4 s z obiektywem szerokokątnym. Kolejnym rozwiązaniem jest zakup małego statywu typu Joby Gorillapod, który można zawsze mieć pod ręką.


Fotografując przy długich czasach bez statywu należy przyjąć najbardziej stabilną pozycję
Fotografując przy długich czasach bez statywu należy przyjąć najbardziej stabilną pozycję

23 Panoramowanie. Panoramowanie czy zamrażanie obiektów w ruchu z jednoczesnym uchwyceniem rozmazanego tła to idealny sposób na uchwycenie na zdjęciu ruchu, jednakże wymaga on wiele praktyki. Wszystko rozbija się o dobranie czasu, odpowiedniego do szybkości poruszającego się pojazdu, oraz płynność ruchu. Ważne, by złapać obiekt w wizjerze i zacząć panoramowanie jeszcze przed wciśnięciem spustu migawki. Trzeba pamiętać, aby wykonując ruch, skręcić się w biodrach i wcisnąć spust migawki w momencie, gdy obiekt znajduje się prawie idealnie naprzeciwko (warto zacząć z czasem ok. 1/60 s). Po czym należy kontynuować ruch jeszcze chwilę po zwolnieniu spustu migawki.


Panoramowanie to sztuka, której warto się nauczyć!
Panoramowanie to sztuka, której warto się nauczyć!

24 Poznaj siłę błysku wypełniającego. Mocno świecące słońce może wydawać się idealne do zdjęć portretowych, jednakże powoduje ono powstanie na twarzach nieestetycznych cieni. Najlepszym sposobem na ich uniknięcie jest skorzystanie z błysku wypełniającego, który rozświetli najciemniejsze obszary. Większość wbudowanych lamp poradzi sobie z tym, pod warunkiem, że będziecie fotografować z małej odległości. W pozostałych przypadkach lepiej zaopatrzyć się w mocniejszą, zewnętrzną lampę błyskową.

25 Korzystaj z blendy. Jednym z najłatwiejszych sposobów na poprawienie jakości zdjęć portretowych jest korzystanie z blendy, która pomaga rzucić trochę dodatkowego światła na obiekty. W mocnym słońcu lub gdy używacie lampy, biała blenda może skutecznie wypełnić cienie. Blenda ustawiana jest zazwyczaj naprzeciwko obiektu i odbija światło, które pada z przeciwnej strony. Jeśli światło jest mocno rozproszone, gdy fotografujecie w zachmurzony dzień, warto sięgnąć po blendę srebrną, która mocno odbija światło. W tym wypadku można ustawić blendę naprzeciwko obiektu, ale tak, by powstały lekkie cienie, które nadadzą zdjęciu bardziej przestrzenny charakter.

26 Fotografuj w pionie i w poziomie. Przy statycznych obiektach warto eksperymentować i fotografować je zarówno w pionowej, jak i poziomej orientacji. Taki manewr zajmie dosłownie kilka sekund, a może okazać się, że orientacja, którą intuicyjnie wybraliście, nie prezentuje obiektu w najlepszy sposób. Poza tym to świetny nawyk dla tych, którzy planują sprzedawać swoje zdjęcia, gdyż taki zabieg podwaja szansę na publikację zdjęć.


Róbcie pionowe i poziome kadry tej samej sceny. Będąc w plenerze nie zawsze decyzja, który wybrać, jest właściwa.
Róbcie pionowe i poziome kadry tej samej sceny. Będąc w plenerze nie zawsze decyzja, który wybrać, jest właściwa.
Foto

Podejdź bliżej

Głównym grzechem fotografów amatorów jest fotografowanie ze zbyt dużego dystansu. By wykonać dobre zdjęcie, należy zrobić kilka kroków naprzód i ładnie wypełnić kadr określoną sceną. Nie pokładajcie swoich nadziei tylko w teleobiektywach.

27 Poziomy horyzont. O ile celowo nie chcecie zniekształcić perspektywy, zawsze powinniście zadbać o idealnie prosty horyzont. Możecie skorzystać z elektronicznej poziomnicy, wyświetlanej na ekranie LCD lub wyposażyć się w poziomnicę montowaną na gorącej stopce aparatu.

28 Tryb Live View i pełny kadr. Większość wizjerów w lustrzankach amatorskich nie pokazuje w kadrze 100% obserwowanej sceny. Zazwyczaj ograniczają się do 95%, przez co nie widać wszystkich szczegółów, które pojawią się przy krawędziach. Dlatego w czasie kadrowania, warto podeprzeć się widokiem na LCD, który pokaże całą scenę.

29 Unikaj bałaganu. Głównym sposobem na ściągnięcie oka widza na pożądany obiekt jest niezaśmiecanie zdjęcia zbędnymi elementami. Osiągnięcie tego wymaga nieco wprawy, ale warto wyrobić sobie zwyczaj rozglądania się dookoła i usuwania z kadru obiektów, które mogłyby odciągnąć uwagę od głównego bohatera kadru.

30 Pamiętaj o zasadach. Macie już nawyk ustawiania głównego obiektu w mocnym punkcie kadru, korzystania z linii, które wiodą okiem po zdjęciu? Zapewne pamiętacie też o obiekcie pierwszego planu, który ma wprowadzić w zdjęcie. Te zasady nie zagwarantują Wam świetnego zdjęcia, ale znacznie zwiększą szansę na powodzenie.


Tło nie musi być totalnie puste, ważne, aby nie odciągało uwagi od bohatera zdjęcia
Tło nie musi być totalnie puste, ważne, aby nie odciągało uwagi od bohatera zdjęcia

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl