ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Wywiad

Wacław Wantuch - mistrz aktu i światłocienia [wywiad w DCP] Olga Drenda

2014-10-28
0 komentarzy
1
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Wacław Wantuch - mistrz aktu i światłocienia [wywiad w DCP]
fot. Wacław Wantuch
Z wykształcenia jest rzeźbiarzem, co ukształtowało jego specyficznie podejście do fotografii. Od zawsze wierny czerni i bieli, która stała się przewodnim motywem naszej rozmowy

PROfil

Wacław Wantuch

  • Urodził się w 1965 r. w Tuchowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
  • Artysta fotografik i pisarz, specjalizuje się w fotografii aktu.
  • Autor trzech albumów fotograficznych poświęconych fotografii aktu i trzech z widokami Krakowa.
  • Ma na koncie wiele publikacji oraz wystaw, w kraju i za granicą.

Od dawna fotografuje Pan konsekwentnie w czerni i bieli. Dlaczego zdecydował się Pan na taki styl? Czy pracował Pan kiedyś w kolorze?

W kolorze pracowałem tylko przez chwilę, fotografowałem dziewczyny zajmujące się body paintingiem, a tam kolor musiał być obecny. Właściwie nie musiałem się „przesiadać” z koloru na czerń i biel – w liceum plastycznym i na ASP rysunek, czyli główny przedmiot, wykonuje się ołówkiem albo węglem, czarnym narzędziem na białej kartce.

Ma Pan wykształcenie rzeźbiarskie?

W edukacji plastycznej, bez względu na to jaki studiujesz kierunek – czy jest to malarstwo, formy przemysłowe czy grafi ka – podstawą są właśnie zajęcia z rysunku. W takim razie – dlaczego nie zdecydował się Pan na pracę rysownika? (śmiech) Dobre pytanie. Może dlatego, że rysunek pełni dla plastyka funkcję pomocniczą, ćwiczebną.

Czy przed sesją robi Pan szkice, pomysły na pozy dla modelek?

Na początku tak robiłem, dopóki nie odbyłem kilku rozmów ze starszymi kolegami i z profesorami z akademii. Kiedy dowiedziałem się, że można łatwo popaść w nieświadome hochsztaplerstwo, przestałem to robić i zdałem się wyłącznie na kreatywność modelki. Chodzi o to, że czasami zapamiętujemy podświadomie jakieś obrazy, kompozycje, i robiąc szkice, możemy przyłapać się na tym, że odtwarzamy zapamiętany w głowie obraz. Chciałem tego uniknąć.

Jest Pan od dawna wierny dwóm tematom: pejzażom miejskim Krakowa i fotografi i aktu. Czy wybór czerni i bieli wiązał się z wyborem Pana ulubionej tematyki?

Fotografując Kraków albo akty, myślę o obrazie monochromatycznym. Patrząc gołym okiem, widzimy bogactwo koloru, które mi osobiście przeszkadza. Kiedy chcę zwrócić uwagę na czyste formy, łatwiej mi to osiągnąć w wersji monochromatycznej.

Pełny artykuł przeczytacie w listopadowym wydaniu Digital Camera Polska!

Kup ten numer: Wydanie elektroniczne
Olga Drenda

Pisze i tłumaczy (Unsound festival, Coilhouse, Przekrój, Lampa, znak, Digital Camera Polska, Glissando, Polityka). Jej główne zainteresowania to futurologia (zwłaszcza mylne przewidywania), nowe technologie, transhumanizm, historia XX wieku, bezpretensjonalna muzyka awangardowa i królik. W DCP opisuje ciekawe zjawiska fotograficzne oraz odpytuje fotografów z kraju i ze świata.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl