ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Wywiad

Sebastian Łuczywo - cudze chwalimy, swego nie znamy Antoni Żółciak

2014-06-06
74 komentarzy
998
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Sebastian Łuczywo - cudze chwalimy, swego nie znamy
"Goodfellas", z cyklu "B&W People", fot. Sebastian Łuczywo
Piszą o nim zagraniczne media, ale w Polsce pozostawał niezauważony. Sebastian Łuczywo swój wolny czas poświęca na tworzenie oryginalnej, rodzinnej i pełnej sentymentu fotografii - postanowiliśmy więc zapytać go o szczegóły

PROfil

Sebastian Łuczywo

  • Urodzony w 1972 roku w Jeleniej Górze. Pasjonat fotografii.
  • Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Z zawodu doradca biznesowy w branży telekomunikacyjnej.
  • W fotografii preferuje jak największą naturalność - nie uznaje nadmiernej obróbki obrazu. Pomysłodawcą niektórych zdjęć był jego syn, Jacek.
  • Więcej zdjęć znajdziecie na Facebooku.

Błyskawicznie się rozwijasz - od czego zaczynałeś? Poznajesz teorię, czy raczej skupiasz się na własnych eksperymentach praktycznych?

Zawsze lubiłem fotografować. Aparat często towarzyszył mi przy uroczystościach rodzinnych, w czasie wspólnych wycieczek - to było jakby naturalne, ale w kwietniu 2011 roku przerodziło się w coś zupełnie innego. W pasję, wyzwalającą wiele emocji i pozwalającą odpocząć od codziennego życia.

Zrobiłem wtedy serię o czaplach we mgle. Zainspirowałem się muzyką zespołu Riverside, której bezustannie słuchałem - fotografie były wizualnym opisem tych dźwięków, starałem się jak najlepiej je zobrazować. Zresztą, do tej pory zdarza mi się działać podobnie, ale tamto przeżycie było pierwszym tak intensywnym.

Poczułem potrzebę tworzenia różnych, niezwykłych prac. Nie umiem podchodzić do tego "na zimno", wyłącznie technicznie. Musiałem się nauczyć obsługiwać aparat tak, żeby nie przeszkadzał mi w wykonywaniu zdjęć - zacząłem zdobywać wiedzę samodzielnie, bez żadnej szkoły, nauczyciela, podręcznika. Wszystko, co umiem, to wynik własnych starań metodą prób i błędów, dyscypliny i wielkich chęci.

Planujesz wyspecjalizować się wyłącznie w koncepcyjnej fotografii dziecięcej, czy może interesują Cię też inne dziedziny? Próbowałeś kiedyś działać w studio?

Ależ oczywiście. Moje portfolio nie składa się tylko z fotografii dziecięcej. Nie chcę zamykać się na inne tematy, trwać tylko w jednym. Od zawsze czuję w sobie dwa bieguny, mogę rozkoszować się balladami ukochanego Chopina, a za chwilę tupać przy ostrym jazzie. Wyrazem tego jest mój dorobek fotograficzny, składający się ze zdjęć koncepcyjnych, reporterskich, przyrodniczych, portretowych. Kolorowych, obok których widać kadry czarno-białe. Nie potrafię fotografować na siłę, to musi mnie pochłaniać i dawać pełną satysfakcję.


"Learning to Swim", z cyklu "Contry Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
"Learning to Swim", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo

Świetnie wykorzystujesz światło naturalne. Masz ulubione pory dnia, w trakcie których wolisz fotografować?

Moją ulubioną porą dnia jest poranek, moment, kiedy Słońce dopiero się budzi. Wstaję o bardzo wczesnej porze, gdy większość świata jeszcze śpi. Kiedy widzę piękne sceny jestem wdzięczny naturze za to, że mogę podziwiać tak wspaniałe spektakle - czaple tańczące we mgle, poranne opary, rozlewające się wszędzie za sprawą delikatnego światła. Doznanie tego wymaga jednak konsekwencji, bo nie każdy ranek bywa tak samo ujmujący - ale kiedy moja pobudka okazuje się być niezmarnowana, to czuję się bardzo szczęśliwy i spełniony.

Dziecięca wyobraźnia nie ma w sobie granic, jest bogata i niezaśmiecona problemami dorosłego życia. Dlatego właśnie jest dla mnie taka cenna.

Niektóre Twoje fotografie są pełne humoru. Skąd pomysł na scenę w "Alarm Clock for Breakfast"? Jak "nakłoniłeś" zwierzęta do pozowania?

Moje zwierzęta są moimi przyjaciółmi. Nie obawiają się tego, że zrobię im jakąkolwiek krzywdę - ja opiekuję się nimi, a one mi ufają. Niemniej jednak są to żywe stworzenia i mają prawo nie chcieć czegoś zrobić - trzeba więc dużo cierpliwości i czasu, żeby taka kura ustawiła się w pożądanej przeze mnie pozie.

Koncept zdjęcia pt. "Alarm Clock for Breakfast" wyszedł od mojego syna, Jacka, który jest zresztą pomysłodawcą kilku innych prac z “Wiejskiej Serii”. Dziecięca wyobraźnia nie ma w sobie granic, jest bogata i niezaśmiecona problemami dorosłego życia. Dlatego właśnie jest dla mnie taka cenna. Jacek chciał w tym zdjęciu wyróżnić młodego koguta, Franka, podkreślając jego przyszłą rolę naturalnego budzika. Chłopiec i ptak zdążyli się zresztą zaprzyjaźnić ze sobą.


"Alarm Clock for Breakfast", fot. Sebastian Łuczywo
"Alarm Clock for Breakfast" z "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo

Na Twoich kadrach widać również sporo sentymentu i zabawy kolorem.

Owszem, jestem sentymentalny, wrażliwy na to, co dzieje się wokół mnie. Lubię powroty do dzieciństwa (czego przykładem właśnie “Wiejska Seria”), bo to dobre wspomnienia, pełno w nich beztroski. To unikalne przeżycia, które nigdy się nie powtórzą. Sceny pokazywane mi przez naturę też lubię. I ludzi, mimo, że w życiu codziennym od nich stronię. Każdy człowiek ma w sobie jakąś historię, a w oczach opowieść, więc fotografowanie tych tematów, zarówno inscenizowanych, jak i naturalnych, stanowi dla mnie przyjemność.

Jeśli chodzi o barwy w mojej fotografii - zależą one od tego, co chcę powiedzieć, jakie chcę zamknąć w kadrze przesłanie. Staram się nie przesadzać, zachować umiar i naturalność. Nie jestem zwolennikiem tego, by zdjęcia nadmiernie traktować programami graficznymi.


 
"Mud Team", z cyklu "B&W People", fot. Sebastian Łuczywo

Skoro już przy tym jesteśmy - jakiego używasz aparatu, obiektywów, aplikacji do postprodukcji?

Fotografuję Nikonem D700, do tego używam obiektywów AF Nikkor 24 mm f/2,8D i AF-S Nikkor 70-200 mm f/4,0G ED VR, przy czym nigdy nie miałem potrzeby korzystać z tych w pełni "profesjonalnych" aplikacji graficznych. Ograniczyłem się jedynie do darmowego programu Photoscape. Pozwala mi on na zabawę kolorem, tonacją, poprawiam w nim kadry, czasami łączę zdjęcia. To wszystko.

Nie chciałbym, żeby moja działalność, również pod względem technicznym, stała się "plastikowa". Inspirują mnie zdjęcia sprzed kilkudziesięciu lat - są bardziej szczere w każdym aspekcie. Obecnie fotografia wygląda trochę inaczej, dostępu do wszystkich programów postprodukcyjnych nie można uznać za sprzymierzeńca prawdziwości i naturalności, zwłaszcza, gdy korzysta się z nich nieumiejętnie i w nadmiarze.

Każdy człowiek ma w sobie jakąś historię, a w oczach opowieść, więc fotografowanie tych tematów, zarówno inscenizowanych, jak i naturalnych, stanowi dla mnie przyjemność.

To teraz z innej beczki. Które ze swoich dotychczasowych zdjęć uważasz za najtrudniejsze do wykonania i dlaczego?

Zdecydowanie pracę pt. "Angry Birds". Wyzwaniem dla mnie było umieszczenie nart na stodole tak, żeby dobrze wyglądały, dobrze się trzymały i Jacek - mój syn - z nich nie spadł. Musiałem się również skupić na kurze, która miała przybrać taką pozę, jaką widziałem w oczyma wyobraźni, a przecież nie mogłem jej tego wytłumaczyć werbalnie. Pozostało mi więc cierpliwe jej ustawianie i wyczekiwanie na idealny moment.

Chciałem przy tym zaznaczyć, że w mojej fotografii nie ma żadnych wklejek i innych zabiegów technicznych kojarzonych z fotomontażem. Wszystkie sceny są naturalne.

Dziękuję za rozmowę.


"Angry Birds", fot. Sebastian Łuczywo
"Angry Birds" z "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo

Zobacz wszystkie zdjęcia Sebastiana Łuczywo

Więcej fotografii Sebastiana znajdziecie m.in. w serwisach Facebook i 500px

"Family Photography Course", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
"Family Photography Course", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
"Family Photography Course", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
"Good and Bad", z cyklu "B&W People", fot. Sebastian Łuczywo
"Good and Bad", z cyklu "B&W People", fot. Sebastian Łuczywo
"Good and Bad", z cyklu "B&W People", fot. Sebastian Łuczywo
"Endless Prayers", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Endless Prayers", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Endless Prayers", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"My Life! My Way!", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"My Life! My Way!", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"My Life! My Way!", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Lesson of Proportion", z cyklu "Color Concept", fot. Sebastian Łuczywo
"Lesson of Proportion", z cyklu "Color Concept", fot. Sebastian Łuczywo
"Lesson of Proportion", z cyklu "Color Concept", fot. Sebastian Łuczywo
"Daily Difficulties", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Daily Difficulties", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Daily Difficulties", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Awareness of the Road", z cyklu "Color Concept", fot. Sebastian Łuczywo
"Awareness of the Road", z cyklu "Color Concept", fot. Sebastian Łuczywo
"Awareness of the Road", z cyklu "Color Concept", fot. Sebastian Łuczywo
"Destiny", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Destiny", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Destiny", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Overture", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
"Overture", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
"Overture", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
"Waiting for the Impossible", fot. Sebastian Łuczywo
"Waiting for the Impossible", fot. Sebastian Łuczywo
"Waiting for the Impossible", fot. Sebastian Łuczywo
"Art of Seduction", z cyklu "Riverside", fot. Sebastian Łuczywo
"Art of Seduction", z cyklu "Riverside", fot. Sebastian Łuczywo
"Art of Seduction", z cyklu "Riverside", fot. Sebastian Łuczywo
"Time Travel", z cyklu "Another World", fot. Sebastian Łuczywo
"Time Travel", z cyklu "Another World", fot. Sebastian Łuczywo
"Time Travel", z cyklu "Another World", fot. Sebastian Łuczywo
"Easy Rider", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Easy Rider", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Easy Rider", z cyklu "My Road", fot. Sebastian Łuczywo
"Great Migration Time", z cyklu "Another World", fot. Sebastian Łuczywo
"Great Migration Time", z cyklu "Another World", fot. Sebastian Łuczywo
"Great Migration Time", z cyklu "Another World", fot. Sebastian Łuczywo
"Invitation to Life", z cyklu "Riverside", fot. Sebastian Łuczywo
"Invitation to Life", z cyklu "Riverside", fot. Sebastian Łuczywo
"Invitation to Life", z cyklu "Riverside", fot. Sebastian Łuczywo
"Smoke on the Water", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
"Smoke on the Water", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
"Smoke on the Water", z cyklu "Country Series Project", fot. Sebastian Łuczywo
Antoni Żółciak

Nie istnieje dla niego życie bez klawiatury. Od kilku lat pisze do serwisów i magazynów o tematyce fotograficznej i technologicznej, często samemu chwytając za aparat. W DCP omawia m.in. ciekawostki sprzętowe i pomysły na oryginalne zdjęcia.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl